Poate avea succes Facebook Slingshot în România?

După apariția Paper de la sfârșitul lunii ianuarie, Facebook a lansat în urmă cu câteva zile o nouă aplicație standalone pentru iOS și Android – Slingshot. Ideea din spatele ei este destul de interesantă. Considerată o copie fidelă a Snapchat, aplicația îți permite să împărtășești cu prietenii tăi (nu doar cei de pe Facebook) poze și filme de scurtă durată. Nu poți vedea continutul prietenilor tăi decât în momentul în care tu trimiți la rândul tău poze sau filme făcute de tine.  Momentan, noul experiment nu este disponibil pentru terminalele mobile din România, dar voi încerca să analizez un posibil succes pentru momentul când vom putea utiliza Slingshot și la noi.

Grupul țintă și validarea socială

După părerea mea, Facebook lansează într-un ritm alert aplicații de genul Paper, Messenger și Slingshot pentru că încearcă să mențină cât mai mulți utilizatori tineri într-un mediu familiar cu Facebook, departe de Youtube și alte site-uri într-o oarecare măsură concurente. Surprinzător, nu se descurcă atât de bine la chestia asta până acum. În România situația nu este atât de problematică, traficul pe dispozitivele mobile este în creștere și Facebook este unul dintre cele mai vizitate site-uri, deci plajă de potențiali utilizatori ai aplicației există. Problema este cât de mulți tineri și pentru cât timp poate atrage Slingshot.

Tinerii au nevoie de validare socială. Au nevoie să știe că părerile lor sunt ascultate și, mai mult, apreciate. Se simt bine când sunt în centrul atenției. Din cauza asta, Slingshot (și orice aplicație de genul respectiv) are șansa să prindă în România dacă va fi vreodată disponibilă.

Problema adoleșcenților români este că nu au o cultură a comunității online. La școală nu le bagă nimeni în cap de ideea de individ care e în strânsă legătură cu comunitatea în care trăiește, comunitate fără de care e un 0. Nu e încurajat lucrul în echipa sau ideea de proiecte în care fiecare trebuie să se bazeze pe ceilalți pentru a reuși. Totul se rezumă la “tu” trebuie să faci totul de unul singur. Mentalitatea asta se răsfrânge și asupra comportamentului în online. Ne e mai comod să punem pe wall o poză ușor piți și să cerșim apoi Like, decât să socializăm cu adevărat pe o hmmm…rețea de socializare.

Ceea ce va face ca Slingshot să nu fie un succes răsunător în România este tocmai că nu se bazează pe ideea de “uită-te la mine, da un like… deși nu îți place neapărat ce vezi, dar doar așa putem fi prieteni”. Trebuie să interacționezi cu ceilalți cu adevărat ca sa ajungi tu în centrul atenției. O să fie greu la început, dar poate cu timpul se va ajunge ca lumea să nu mai asocieze socializarea online cu cerșit like la poze.

 

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s